آشنایی با کدهای کلاس MainActivity
فیلم آشنایی با کدهای کلاس MainAvtivity
متن به همراه عکس آشنایی با کدهای کلاس MainAvtivity
در این مقاله میخواهیم با کدهای کلاس MainActivity و ویژگیهای مربوط به آن آشنا شویم.
وقتی یک پروژهی جدید میسازیم، با طی کردن مراحل زیر به MainActivity دسترسی پیدا میکنیم.
MainActivity<(اولین پوشه)App>Java>com.kazemieh.www.myapplication
اولین کدی که در داخل MainActivity وجود دارد، پکیجنیم (PackageName) است.
در خط دوم بعد از پکیجنیم، importها قرار گرفتهاند.import ها در واقع کتابخانههایی هستند که در پروژه استفاده شده و به آنها اشاره میشود.به عبارتی وقتی اندرویداستودیو را نصب میکنیم، SDK را آدرسدهی میکنیم.SDK ها شامل یکسری کتابخانه هستند که ما در پروژه از آنها استفاده میکنیم. یکی از کتابخانهها که به صورت پیشفرض در داخل MainActivity وجود دارد، importها هستند.
آیا اضافه کردن importها ضرورتی دارد؟
فرض کنید در کلاس درس و درحال امتحان دادن هستید. مبحث مربوط به امتحان را میدانید اما در آن لحظه فراموش کردید. از استاد نحوهی حل کردن سوال را میپرسید، استاد در جواب به شما فرمول مربوط به سوال را یادآوری میکند و شما راهحل را به یاد میآورید. این یادآوری در برنامهنویسی اندروید مربوط به importها میشود. درواقع این کتابخانهها در داخل برنامهنویسی اندروید وجود دارند اما به اصطلاح آن را فراموش کردهاست. با نوشتن آنها، استفاده از این کتابخانهها را که در داخل SDK وجود دارد یادآوری میکنیم.
نحوهی نوشتن importها
نحوهی نوشتن به این صورت است که اسم کتابخانه و یا موردی که نیاز به کتابخانه دارد را مینویسیم و درخواست میدهیم تا انجام شود.
خط بعد از importها، کلاسِ اکتیویتی Public class MainActivity) ) میباشد که مشتق شده از نوعِ AppCompat Activity است که دارای یکسری ویژگیها میباشد و از آنها استفاده میکند.
مورد بعدی که در کدهای کلاس MainActivity وجود دارد، متد onCreate است که درواقع اولین متدی است که وقتی اپلیکیشن ما اجرا میشود، یکسری از ویژگیهای داخل آن اجرا و استفاده میشود.
onCreate جزیی از متدهای چرخهی اکتیویتی به شمار میرود.
در داخل onCreate قسمتی به اسم setContentView وجود دارد که برای ما اهمیت زیادی دارد. به عبارتی هرگاه یک اکتیویتی میسازیم، باید آن را به یک لایهی گرافیکی ربط دهیم تا از طریق آن لایه، شکلها و ویوهایی را که داریم بسازیم و از آنها استفاده کنیم.همچنین برای برقراری اتصال بین کدهای جاوا و کدهای xml از متد زیر استفاده میکنیم:
setContentView(R.layout.activity_main);
درنهایت onCreate و سپس public class بسته میشود.
برای اضافه کردن import باید چکار کنیم؟
فرض کنید میخواهیم یک دکمه را که از قبل تعریف کردیم به import اضافه کنیم؛ از دو روش میتوانیم اینکار را انجام دهیم.
- در خط بعد از setContentView ، Button را مینویسیم و از فهرستی که به ما نشان میدهد آن را انتخاب میکنیم. به این صورت Button به import اضافه میشود.
- اگر Button را در فهرست انتخاب نکنیم و به صورت دستی بخواهیم آن را اضافه کنیم، error میدهد. به همین دلیل روی Button کلیک میکنیم و همزمان گزینهی alt/enter را میزنیم. به این صورت Button به import اضافه میشود.
دانلود فایل
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
نحوهی کار با ویدئوپلیر (Video Player) از طریق پوشهی raw
7.42k بازدید
-
آلرت دیالوگ (AlertDialog) چیست و نحوهی کار با آن چگونه است؟
7.02k بازدید
-
اسنکبار (Snackbar) در اندروید
4.56k بازدید
-
ّFloating action Button (فلوتینگ اکشن باتن) در اندروید
4.4k بازدید
-
نحوهی کار با فریم لیوت (FrameLayout)
4.83k بازدید
-
یک روش برای تمرکز در برنامهنویسی
3.27k بازدید
دیدگاهتان را بنویسید