آشنایی با پوشههای یک پروژه اندرویدی
فیلم آشنایی با پوشه های یک پروژه اندرویدی
متن به همراه عکس آشنایی با پوشه های یک پروژه اندرویدی
در این مقاله می خواهیم به طور خلاصه به معرفی پوشه های یک پروژه اندرویدی بپردازیم. وقتی پروژه شما به صورت کامل لود شده باشد، اگر در تب android باشید باید دو پوشه app و Gradle Scripts را ببینید
اگر پوشه app را باز کنید، چهار پوشه manifests و java و generatedJava و res را خواهید دید. ( اگر در تب android هستید و پوشه های شما متفاوت از این مقادیر هستند یعنی پروژه شما به صورت کامل لود نشده است. )
خب به سراغ تمامی پوشه ها و قسمت های مختلف می رویم و هر کدام از آن ها را بررسی می کنیم:
Androidmanifest
اندروید منیفست حکم شناسنامه اپلیکیشن ما را دارد و تمامی قسمت های مهمی که باید از طرف سیستم عامل اندروید از اپلیکیشن ما بداند را در این قسمت قرار می دهیم. مواردی مثل مجوز ها، تعداد و نام اکتیویتی ها، آیکون اپلیکیشن، نام اپلیکیشن و… را در این قسمت مشخص می کنیم
با پوشه generatedJava در برنامه نویسی کار نداریم و استفاده ای از آن نخواهیم داشت. بنابراین به سراغ پوشه بعدی می رویم.
res
پوشه res شامل چهار بخش drawable و layout و mipmap و values می باشد
این پوشه برای طراحی قسمت گرافیکی اپلیکیشن مورد استفاده قرار می گیرد. یعنی گرافیک برنامه مانند استفاده از عکس، رنگ و ظاهر کلی اپلیکشن در این پوشه ساخته می شود.
drawable
در پوشه دراوبل، تمامی عکس هایی که قرار است در پروژه استفاده کنیم را قرار می دهیم
layout
می توان گفت مهم ترین قسمتی که در پوشه res وجود دارد لیوت می باشد. در این پوشه تمامی لایه های گرافیکی که در اپلیکشین خود استفاده می کنیم وجود دارند. در واقع تمامی ظاهر های گرافیکی در این قسمت قرار می گیرند، اینکه از دکمه ها، نوشته ها، و موارد دیگر به چه صورتی استفاده کنیم و نحوه چیدمان آن ها چگونه باشد را در این قسمت تعیین می کنیم.
وقتی روی فایل activity-main کلیک کنید چنین صفحه ای را مشاهده می کنید. در این صفحه می توانید دکمه ها و متن ها و … را به اپلیکشن خود اضافه نمایید.
اگر از تب قسمت پایین ( باعلامت مربع قرمز مشخص شده است ) روی تب text کلیک نمایید کد هایی که مربوط به این لایه هست را می توانید ببینید
mipmap
در این پوشه عکس آیکون اپلیکیشن خود را قرار می دهیم
در قسمت بعد به پوشه values می رسیم، در این پوشه، سه فایل colors و strings و styles قرار دارند که بررسی هر کدام از آن ها می پردازیم:
colors
در این فایل، رنگ هایی که قرار است داخل اپلیکیشن از آن ها استفاده کنیم را قرار می دهیم. به صورت پیش فرض، سه رنگ در آن وجود دارد.
strings
در این قسمت تمامی متن هایی که قرار است داخل اپلیکیشن مورد استفاده قرار دهیم را می نویسیم.
styles
این فایل برای قرار دادن تم های مختلف در اپلیکیشن مورد استفاده قرار می گیرد که البته پوشه پرکاربردی نیست و خیلی کم ممکن است که به آن نیاز پیدا کنید.
Gradle Scripts
ویژگی اصلی گریدل، ساخت فایل Apk از کدهای ما می باشد و بخش های مختلفی دارد که مهم ترین قسمت آن فایل( build.gradle(module: app می باشد.
(build.gradle(module: app
این پوشه یکی از مهم ترین پوشه های یک پروژه اندرویدی است. برخی از قسمت های این پوشه مانند منیفست، ویژگی های اصلی اپلیکیشن را در خود ذخیره می کند. ویژگی هایی مانند حداقل api قابل اجرا، کتاب خانه های لازم و … .
دانلود فایل
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
نحوهی کار با ویدئوپلیر (Video Player) از طریق پوشهی raw
7.42k بازدید
-
آلرت دیالوگ (AlertDialog) چیست و نحوهی کار با آن چگونه است؟
7.02k بازدید
-
اسنکبار (Snackbar) در اندروید
4.56k بازدید
-
ّFloating action Button (فلوتینگ اکشن باتن) در اندروید
4.4k بازدید
-
نحوهی کار با فریم لیوت (FrameLayout)
4.83k بازدید
-
یک روش برای تمرکز در برنامهنویسی
3.27k بازدید
دیدگاهتان را بنویسید